23948sdkhjf

Markedsføring: Sats på netsalg til ældre

Nye tal gennemhuller myten om, at det er de unge, der er de flittigste on-line kunder.
Skal der tjenes penge på nethandel, er der gruppen af lidt ældre, butikken skal satse på. Det viser analyse fra FDIH, der har kortlagt danskernes e-handelsforbrug.

Det er nemlig de midaldrende forbrugere, som ikke alene er de flittigste købere hos danske netbutikker. De er også den aldersgruppe, der tager flest penge op af tegnebogen, når de køber ind.

Gruppen med forbrugere i alderen fra 51 til 64 år står ifølge en undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, for mere end en fjerdedel af det samlede danske netforbrug.

Men den konklusion overrasker ikke forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen:

- Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølge. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet, vurderer hun.

De midaldrende klikker ifølge analysen på købsknappen 3,56 gange om måneden, og de bruger 1097 kr. pr. køb. Dermed har de det højeste gennemsnitsforbrug. Til sammenligning trykker børnefamilierne køb fire gange om måneden, hvor de handler for 870 kr. pr gang.

Der bliver ofte talt om de digitale unge, der ubesværet bevæger sig rundt på nettet, hvor de shopper, deler og liker. FDIHs analyse viser dog, at de unge blot står for en tiendedel af alle handler og syv pct. af det samlede forbrug. Ifølge Ann Lehmann Erichsen er det dog ikke et udtryk for manglende digitalisering hos de unge:

- Det økonomiske råderum hos ungdommen er mindre end hos mange af de andre grupper, og så har de nogle andre behov. Derfor bruger de penge på tøj, sko og streaming fremfor rejser, dagligvarer og hårde hvidevarer. Der er med andre ord ingen grund til at bruge penge, man ikke har, på ting, man ikke har behov for, forklarer hun. 
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111